Tjänster FAQ

FAQ

Vanliga frågor - och svar.

Q: Vi vill ansöka om IPv4/IPv6/ASN från er. Hur går vi till väga?
A: Ni hittar en checklista på allt som behövs här. Skicka ansökan samt eventuella frågor till registry@resilans.se.

Q: Hur mycket kostar adresser från er?
A: Se aktuell prislista.

Q: Hur lång tid tar det att få adresser från er?
A: Normalt tar det upp till ett par arbetsdagar (vi har dock längre leveranstider under semestertider). Dock kan vi inte påbörja tilldelningen innan vi har fått de uppgifter som behövs från er (se checklista här).

Q: Kan vi flytta adresserna till en annan LIR?
A: IP-adresser som är tilldelade ur vår adressrymd kan inte flyttas till någon annan LIR. Det är dock möjligt ni däremot använder oss som Sponsoring LIR för resurser som ni har blivit tilldelade direkt från RIPE NCC.

Q: Kan ni ta tillbaka adresserna, eller äger vi dem?
A: Om ni har IP-adresser som är tilldelade ur vår adressrymd hyr ni dem från oss. Vid återkommande misskötsel (i form av abuse eller om ni bryter mot avtalet på annat sätt) har vi rätt att ta tillbaka IP-adresserna med omedelbar verkan. Vi försöker dock alltid att lösa eventuella problem tillsammans med kunden innan vi vidtar sådana åtgärder. Det är därför viktigt att ni alltid är nåbara och att ni håller oss informerade om aktuella kontaktuppgifter.

Q: Resilans står angivna som operatör på Bredbandskollen, hur ändrar man detta till vårt namn?
A: Vi kan inte kontrollera vilka uppgifter sådana tjänster använder. Vi håller informationen i RIPE db (Whois) uppdaterad, men en del tjänsteleverantörer baserar sin info på andra register. MaxMind är en populär GeoIP-leverantör. Ni kan själva begära en uppdatering från dem här.

Q: Vi behöver göra en uppdatering på våra objekt i RIPE DB. Kan ni hjälpa oss?
A: Skicka ett mail med info om vad som skall uppdateras till registry@resilans.se så hjälper vi er.

Q: Kan vi använda RPKI/SOA för era adresser?
A: Det går bra att certifiera resurser med status PA eller PI. Vi arbetar för att även kunna tillhandahålla certifiering av resurser med Legacy-status.

Q: Vi skall byta ISP, hur gör vi för att flytta adresserna?
A: Kontakta oss så hjälper vi till att registrera aktuella route-objekt med rätt origin-AS i RIPE db. Meddela oss gärna minst ett par dagar innan planerad migrering.

Q: Vi har en egen LIR. Kan ni hjälpa oss att administrera den?
A: Ja, vi kan hjälpa till att administrera och underhålla er LIR genom vår tjänst "Outsourced LIR". Ni hittar mer info om det här.

Q: Vi överväger att starta en egen LIR. Vad finns det för fördelar? Kan ni hjälpa oss?
A: Fördelen med att ha en egen LIR är att man kan ansöka om en /22 IPv4 samt upp till en /29 IPv6 från RIPE NCC. Dessa adresser är s.k. Allocated PA, vilket innebär att ni i er tur kan tilldela IP-adresser till era kunder. Vi kan hjälpa er att starta er LIR samt ansöka om resurser från RIPE genom vår "Outsourced LIR"-tjänst. Mer info om det finns här.